2002-10

Konkurs SARP na koncepcję architektoniczną siedziby Muzeum Narodowego
Ziemi Przemyskiej w Przemyślu
Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, którego zbiory obejmują eksponaty z
dziedziny archeologii, etnografii i sztuki, od roku 1946 ma siedzibę w
dawnym pałacu biskupów greckokatolickich w Przemyślu. Na mocy orzeczenia
Komisji Majątkowej w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2000 roku budynek
zostanie zwrócony poprzedniemu właścicielowi czyli Cerkwi
greckokatolickiej do 4 kwietnia 2005 roku. Do tego czasu muzeum musi
znaleźć nową lokalizację. Jej powstanie finansowane będzie ze środków
samorządowych i Skarbu Państwa.
Władze województwa
podkarpackiego ogłosiły konkurs na projekt architektoniczny budynku
muzeum. Jego organizację powierzono Rzeszowskiemu oddziałowi
Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP). Jednoetapowy otwarty konkurs
na koncepcję architektoniczną budynku ogłoszono w lutym 2002 roku.
Zwycięski projekt doczeka się realizacji. Przewidywanym miejscem
lokalizacji muzeum jest Plac Berka Joselewicza; przed II Wojną Światową
żydowski rynek, zniszczony później całkowicie przez nazistów.
16 czerwca 2002 roku
jury ogłosiło werdykt. Spośród 104 projektów, które wzięły udział w
konkursie, pierwsza nagroda trafiła do architektów z Krakowa: Marka
Kozienia, Magdaleny Kozień-Kowalskiej i Katarzyny Kozień-Baczkowskiej
(projekt nr 24). Ponadto jury przyznało drugą nagrodę, wyróżnienie oraz
pięć drugich wyróżnień.
W swojej opinii jury
napisało: "nagrodzony projekt przedstawił rozwiązanie, które jest
ekonomicznie wykonalne i racjonalne. Budynek posiada wewnętrzną logikę i
jest spójny w sensie funkcjonalnym i technologicznym; jego racjonalność
wpływa zarówno na koszty budowy jak i utrzymania".
Według opinii
przewodniczącego jury - Andrzeja Gałkowskiego większość rywalizujących
projektów prezentowało wysoki i profesjonalny poziom, ale za wiele z
nich interpretowało dokładne założenia i wytyczne konkursowe zbyt
ogólnikowo.
Według członka jury -
Jerzego Szczepanika-Dzikowskiego zostały popełnione przynajmniej dwa
ważne błędy. Po pierwsze: założenia konkursowe nie opisywały charakteru
zbiorów muzealnych, ani nie definiowały potrzeb wystaw muzealnych. Po
drugie: wymagany stopień szczegółowości w rzutach i przekrojach był tak
pracochłonny, że z konieczności uczestnicy konkursu skupili się bardziej
na samym projektowaniu niż na koncepcji budynku. Szczepanik-Dzikowski
twierdzi, że projekty ukazywały tendencje do podporządkowania formy i
organizacji muzeum, jego położeniu; trzeb pamiętać, że muzeum jest
miejscem przechowywania eksponatów; nie można zaniedbać roli światła
przy organizacji i przygotowywaniu wystaw muzealnych.
Źródło: Architektura - Murator
Tłumaczenie z wersji angielskiej: Żyku
powrót... |